torsdag 17 maj 2012

Hur man syr en keps-på mitt vis

Börja med att rita upp mönstret. På bilden visas strl 48/50.Skärmen är 19,5cm mellan spetsarna.Klipp ut på tyget med 0,5sm sömsmån.
Lägg skärmdelarna räta mot räta och sy ihop.
Vänd skärmen rätt och nåla.Ställ nålen i högerläge på stygnlängd 3,5.Sy med pressarfotskanten kant i kant med skärmens ytterkant.
Fortsätt på samma sätt med pressarfotens kant i kant med föregående söm.Upprepa tills du är nöjd.
sy ihop dom 3 raka bitarna i kortsidan så du får 3 rundlar.
Markera mitten på del 1 både uppe och nere samt mitt fram på del 2,den lite tjockare rundeln.
Nåla ihop del 1 och 2 med marekeringarna mot varandra.
Sy ihop med del 1 uppåt.Sy hela vägen runt.
Nu bör du ha nägot som ser ut så här.
Nåla fast en av del 3 på del 2.Sy hela vägen runt.
Markera mitten på skärmen och mitten på del 3,nåla fast skärmen med markeringarna mot varandra.
Tag den sista delen och nåla fast den räta mot räta mot skärmen,sy hela vägen runt.
Overlocka el sicksacka den råa kanten på den sista delen.
Vik in sista del 3 och nåla i diket från rätsidan,sy nån mm från diket.
KLAR!!!! :-)

7 kommentarer:

  1. snygg, en sån måste jag testa till mina grabbar :-)

    SvaraRadera
  2. För vilken ålder ungefär är storlek 48/50 som mönstret e för? Vad använder du för tyg till kepsen?

    SvaraRadera
  3. Minpojke är 5 men är väldigt liten. Jag använde ganska kraftigt bommullstyg för då behövde jag inte stadga med mellanlägg..men alla sortets tyg funkar nog.

    SvaraRadera
  4. Så fin! Måste genast prova! Min stora pojke har strl 52, har du koll på hur mkt man måste förstora?
    Tusen tack för att du delar med dig!
    /Anna

    SvaraRadera
  5. Så fin! Fick syn på din tut precis när jag knåpat ihop mitt eget kepsmönster... Fast min keps är mer pösig. Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
  6. måste prova, blir ett kommande projekt!

    SvaraRadera
  7. Hej! Har mailat dig och hoppas du kan svara ��
    Mvh Gabriella

    SvaraRadera